Drie studenten van de opleiding luchtvaarttechnologie in Delft onderzoeken de opbouw van verschillende soorten pointclouds (puntenwolken) uit 3D laserscanapparatuur en de mogelijkheden van verschillende tekenprogramma’s om deze pointclouds te bewerken. Het betreft hier een onderdeel van het project waarin de ontwikkeling van een nieuwe motorkuip centraal staat. Wij zijn erg geïnteresseerd in de mogelijkheden voor de bouwbranche en ondersteunen daarom de studenten bij hun onderzoek.

De komende weken zullen wij de resultaten op deze website vermelden. Onderstaand vindt u als inleiding alvast wat algemene informatie over het project en alvast enkele eerste bevindingen.

Eerste snelle conclusies over meetdata

We testen meetdata uit meetapparatuur die wij doorgaans gebruiken in de bouw. Het betreft hier de data van de Artec-scanner en de C10-scanner. Het betreft hier het inmeten van objecten op zeer korte afstand. In de bouw zouden we dit soort metingen verrichten wanneer men een hoog detailniveau wenst te verkrijgen. U kunt daarbij denken aan ornamenten of restanten zoals we aantreffen in de archeologie.

Korte afstand > lage resolutie kiezen! Dat kwam als eerste uit de test. Lees verder op de pagina;
Scanning for Aeronautical engineering Inholland University of Delft

Eerste snelle conclusies over tekensoftware

Er zijn ontzettend veel programma’s die met pointclouds kunnen werken. Een groot aantal van deze programma’s heeft echter maar zeer beperkte mogelijkheden. Op dit moment testen de studenten de programma’s Catia, Artec-studio en Rapidform XOR3. In een volgende fase zullen ook een aantal meer ‘bouwkundige’ tekenprogramma’s zoals Revit en SketchUp de revue passeren.

Revit kan pointclouds importeren maar er nog niet goed mee werken. Lees verder op de pagina; Leica CloudWorx voor Revit.

Studenten opleiding luchtvaarttechnologie testen pointclouds

Drie studenten van de opleiding luchtvaarttechnologie werken momenteel aan de ontwikkeling van de nieuwe Moto2 racekuip van Ten Kate Racing Products die zal meerijden in het Italiaans kampioenschap.

In de tweede periode van het vierde jaar moeten de studenten in 10 weken een project uitvoeren voor de ‘elective minor’. Dit kan zowel het uitwerken van een eigen idee zijn, als het uitvoeren van een opdracht voor een bedrijf.

Arne Akkermans, Bob Brocken en Vera Bakker hebben contact opgenomen met Ten Kate Racing Products met de vraag of zij iets voor elkaar konden betekenen. Ten Kate reageerde positief en gaf de studenten de opdracht een vernieuwd ontwerp van de Moto2 kuip te maken.

De huidige kuip is het eerste ontwerp dat gemaakt is voor de Moto2 motorfiets. Ten Kate Racing Products heeft verschillende verbeterpunten aangewezen en in overleg met de studenten is er bepaald wat er aangepast gaat worden.

De prioriteit ligt bij een betere passing. De kuip en de belly pan, sluiten niet goed op elkaar aan en ook als geheel moet de kuip beter op het frame passen. De scheidingslijn tussen de twee delen moet verplaatst worden. De inlaten aan de zijkant moeten qua locatie zo worden aangepast zodat ze meer lucht aanzuigen om de motor beter te koelen. Verder moet de kuip stijver en smaller worden en het frontaal oppervlak moet worden verminderd. De inlaat aan de voorkant van de kuip die zorgt voor de luchtaanvoer naar de motor. Ten Kate wil graag een andere vorm waardoor de motor een nieuw en herkenbaar ‘gezicht’ krijgt.

Gezien de tijdslimiet en inhoud van de opdracht hebben de studenten gekozen voor reverse engineering als aanpak. De huidige kuip wordt door Bouwstudio PelserHartman 3D ingescand. De studenten passen het digitaal aan in het tekenprogramma CATIA®. Het resultaat van de 3D scan is een ‘point cloud’ waar een ‘mesh’ van wordt gemaakt. Aan de hand van deze mesh wordt met punten, lijnen en vlakken een bewerkbaar model gecreëerd. In dit model zullen de gewenste aanpassingen aan de kuip worden gemaakt. Het vernieuwde 3D model is de input voor een CNC frees bestand waarmee een ‘plug’ zal worden gefreesd. De plug is een positieve mal van het product. Hiervan zal de negatieve mal worden getrokken waaruit het product kan worden gemaakt. De nieuwe kuip zal worden gelamineerd uit een carbon/epoxy composiet materiaal met ingelegde verstijvers. Donderdag 18 januari zal het project en het nieuwe ontwerp worden gepresenteerd tijdens de presentatiemiddag van de elective minor.