Blog

3D scan haven Enkhuizen

  |   Projecten PelserHartman

Van de jachthaven 'Buyshaven' in Enkhuizen waren geen goede tekeningen van het terrein beschikbaar. PelserHartman bracht in opdracht van de KNZ&RV de Buyshaven in Enkhuizen in kaart met 3D laserscantechnieken en maakte onder meer een volledige en correcte 2D terreintekening en orthofoto's van de bestaande situatie.

3D scan Buyshaven in Enkhuizen

De Koninklijke Nederlandse Zeil- & Roeivereniging (KNZ&RV) is verantwoordelijk voor de Buyshaven in Enkhuizen en de thuishaven van de vereniging in Muiden. Ze zijn bezig met vernieuwingen aan het terrein van beide jachthavens. Zo zijn er onlangs een aantal nieuwe steigers geplaatst in de haven van Enkhuizen. Daarnaast wil de KNZ&RV graag efficiënter gebruik gaan maken van het haventerrein. Er ontbraken echter goede 2D terrein- en overzichtstekeningen van de jachthaven voor het maken van deze plannen.

PelserHartman maakte volledige en maatvaste tekeningen van het terrein, die als basis kunnen dienen voor aanpassingsplannen en verbeteringen. We brachten hiervoor het terrein van de jachthaven met high-end 3D laserscanners in kaart. Een snelle en efficiënte manier om het gebied volledig in te meten. Op basis van de pointclouds zijn vervolgens 2D tekeningen van de Buyshaven gemaakt.

3D scan haven Enkhuizen

De Buyshaven in Enkhuizen werd met behulp van high-end 3D laserscanners in kaart gebracht

Producten 3D scan Buyshaven

Op basis van de scandata maakten we voor de opdrachtgever een 2D terreintekening van de bestaande situatie van het haventerrein. Daarnaast leverden we een orthofoto van het bovenaanzicht van het terrein. Dit product lijkt op een echte foto maar is een orthogonaal (haaks) bovenaanzicht van de pointcloud. Zuiver, realistisch en volledig op schaal. Deze 'geautomatiseerde tekening' kan onder meer gebruikt worden als onderlegger voor het intekenen van een nieuw plan met bijvoorbeeld een nieuwe steigerindeling. De Flythrough van de pointcloud is te zien in de video bovenaan deze pagina.

pointcloud haven Enkhuizen

De orthofoto van het bovenaanzicht van de haven.

Online Truview Enterprise van de haven

Een 3D pointcloud viewer of truviewer is een grote meerwaarde van 3D laserscanning. Er zijn verschillende soorten 3D scanviewers beschikbaar, elk met hun eigen voordelen. Voor de Buyshaven in Enkhuizen maakten we gebruik van Leica Truview Enterprise. Deze is webbased en heeft als voordeel dat de scans dus overal vanaf computer, een telefoon of tablet te bekijken zijn. Bekijk hier de pointcloud van de jachthaven.

Screenshot uit de Leica Truview Enterprise van het terrein van de jachthaven.

Inmeten van terreinen met high-end 3D laserscantechniek

3D laserscantechnieken kunnen vaak ingezet worden om terreinen snel en volledig in kaart te brengen. PelserHartman doet DTM-metingen en maakt 2D situatietekeningen en terreinmodellen als DTM, DSM en DEM. Zo brachten we al eerder het volledige terrein van de Isabellekazerne in Vught in kaart. Kijk hier voor meer informatie over de mogelijkheden van 3D scannen bij het inmeten van terreinen.

2D terreintekening van haven Enkhuizen op basis van 3D scandata

Waarom meten we een terrein niet met drones?

Het aantal verzoeken om terreinen en gebouwen in te meten met drones groeit. Dat is op zich niet vreemd. Steeds vaker 'zien we ze vliegen' en het lijkt een eenvoudige en goedkope methode om snel grote oppervlakten in te meten. Toch vinden wij het opmerkelijk dat mensen ons vragen om een aanbieding te maken waarbij de meetmethode reeds is voorgeschreven. Het gaat in de meeste gevallen immers toch om het eindproduct. De meetmethode en 'het soort gereedschap' is wat ons betreft geen doel op zich. Daarbij moet er een duidelijke reden zijn om zaken te willen vastleggen met fotogrammetrie (via drones). Want 'inmeten met drones' is eigenlijk geen meten. Er wordt geen afstandmeting gedaan namelijk en de positie van de drone, en daarmee de nauwkeurigheid, is een benadering van de werkelijkheid. Betrouwbaar en ‘scherp’ meetresultaat wordt verkregen met lasermetingen (hoek en afstand) en niet met fotogrammetrie. Dit is geen ‘preken voor eigen parochie’, want wij werken zelf ook met drones. We zetten ze echter pas in wanneer we de drone als transportmiddel nodig hebben om een camera of 3D scanner in positie te brengen. Hierdoor kunnen we zaken in beeld brengen waar een scanner niet bij kan. Verder is het belangrijk om te realiseren dan het meestal niet lukt om goede meetdata te genereren van verticale vlakken. Drones kunnen vooral vlakken ‘meten’ (het is dus feitelijk geen meting) met een hellingshoek tussen 45 en 0 graden in een geval dat ze hoger vliegen dan het object zelf. Nog een ander voorbeeld; de meetdata wordt gegenereerd vanuit foto-data met tussenkomst van een mesh-proces. Daardoor ontstaat meetdata van de buitenzijde van bijvoorbeeld begroeiing. Dus als het gras hoog staat, dan hebben we niet de hoogte van het maaiveld gemeten, maar de hoogte van het gras. Kortom onze boodschap blijft; definieer de oplossing of het eindproduct en kies daarna de methode en workflow die daar bij hoort.

Ook scannen?

Heeft u onze hulp nodig bij het inscannen van uw terrein? Of heeft u een ander soort project waarbij u onze hulp kan gebruiken? We beantwoorden vragen over uw specifieke project graag in de vorm van een persoonlijk gesprek. Bel +31 73-6135729.